Dowiedz się więcej o zdrowiu i urologii

Powodów do konsultacji z lekarzem-specjalistą urologiem jest znacznie więcej niż infekcje dróg moczowych. Profesjonalizm, wiedza i doświadczenie są istotne w diagnozowaniu chorób.

Urologa powinna cechować dyskrecja i przyjazne podejście do pacjenta, które umożliwią dokładny wywiad z chorym na temat dolegliwości związanych z układem moczowym i płciowym.

Urolog jest przygotowany do postawienia diagnozy, leczenia, prowadzenia chorego, a także do wykonywania zabiegów chirurgicznych związanych z zaburzeniami pracy nerek, pęcherza, cewki moczowej. Urolodzy posiadają także wiedzę na temat zaburzeń erekcji, męskiej niepłodności, nadwrażliwego pęcherza, nowotworów jąder, gruczołu krokowego, penisa, pęcherza, nerek, i gruczołu nadnerczy.

Trzeba pamiętać, że choroba, podeszły wiek i uszkodzenia mogą spowodować osłabienie lub zniszczenie układu moczowego, prowadzić w efekcie do konieczności zasięgnięcia porady lekarskiej lub podjęcia leczenia.

Ilustracja: męski układ moczowo-płciowy

Choroby, które wymagają konsultacji lekarza urologa to m.in.: przerost gruczołu krokowego (stercza), syndrom bolesnego pęcherza, kamienie w nerkach, nietrzymanie moczu, infekcje dróg moczowych, wysiłkowe nietrzymanie moczu, zatrzymanie moczu.
Każda z tych chorób wymaga pomocy wyspecjalizowanej opieki urologa.

Wyspecjalizowana pomoc medyczna w zakresie urologii obejmuje leczenie operacyjne i nieoperacyjne. Urologia, jako dziedzina medycyny, dotyczy tak wielu układów wewnętrznych człowieka, że wielu specjalistów decyduje się na zajmowanie się poddyscyplinami by lepiej pomagać w leczeniu określonych chorób, np.

Andrologia – zajmuje się męskim układem płciowym.

Endourologia - minimalnie inwazyjne wykorzystanie dróg moczowych jako dostępu do wykonania wielu rodzajów zabiegów.

Urologia kobiety - koncentruje się na problemach takich jak: nadwrażliwy pęcherz, nietrzymanie moczu i wypadanie narządów miednicy.

Neurologia – neurologiczne przyczyny zaburzeń oddawania moczu

Onkologia – rozpoznanie i leczenie nowotworów układu moczowo-płciowego

Pediatria – zaburzenia układu moczowego u dzieci

Urologia rekonstrukcjyjna - aspekty rekonstrukcyjne układu moczowo-płciowego