Wprowadzenie

„Tydzień Urologii” jest akcją organizowaną przez European Association of Urology (EAU). Jak co roku do akcji włącza się Polskie Towarzystwo Urologiczne.

Celem „Tygodnia Urologii” jest rozpowszechnianie wiedzy na temat chorób urologicznych i zachęcanie, zwłaszcza mężczyzn powyżej 50 roku życia, aby zgłaszali się do lekarza specjalisty na regularne kontrole. Problemy urologiczne wpływają na jakość życia milionów mężczyzn i pośrednio kobiet.

Dlaczego badać gruczoł krokowy (stercze)?
- Rak gruczołu krokowego jest jedną z najczęstszych przyczyn śmierci z powodu nowotworu.
- Każdego roku, tylko w Europie, wykrywa się ok. 382 000 nowych przypadków raka gruczołu krokowego.

Badania epidemiologiczne wykazują, że w roku 2025 będzie to problem aż 42.8 milionów mężczyzn w Europie.

Głównymi przyczynami, które powodują, że mężczyźni nie szukają pomocy lekarza specjalisty jest wstyd i lekceważenie objawów. Szkoda, bo dobra wiadomość jest taka, że wielu dolegliwościom można zaradzić stosując dostępne leki i metody chirurgiczne.

Na stronie internetowej „Tygodnia Urologii” www.tydzienurologii.pl zamieszczone zostały informacje na temat chorób gruczołu krokowego, raka gruczołu krokowego oraz przedwczesnego wytrysku.

Jeśli masz więcej niż 50 lat i chcesz znać swój stan zdrowia, nie czekaj - zgłoś się do urologa.

Następstwem przedwczesnego wytrysku może być unikanie aktywności seksualnej lub zaburzenia wzwodu. Czy Ciebie również dotyczy ten problem?

Czym zajmuje się urologia?

Urologia to dział medycyny i nauki o schorzeniach i wadach rozwojowych układu moczowego u kobiet i moczowo-płciowego u mężczyzn, o ich przyczynach, rozpoznaniu i leczeniu.
Zajmuje się leczeniem nieoperacyjnym jak i takim które wymaga operacji (rak gruczołu krokowego). Urologia jest ściśle związana z innymi dziedzinami medycyny takimi jak onkologia, nefrologia, ginekologia, chirurgia, gastroenterologia i endokrynologia.

Czym zajmuje się urolog?

Urolog jest lekarzem – specjalistą zajmującym się między innymi leczeniem chorób gruczołu krokowego, kamicy układu moczowego, nietrzymania moczu i zaburzeń erekcji.

Urolodzy posiadają wiedzę i możliwości technologiczne by zdiagnozować, leczyć i zajmować się chorym. Ze względu na różnorodność występujących problemów klinicznych urolog musi posiadać wiedzę m. in. interny, pediatrii, ginekologii.