Wywiad z prof. Zbigniewem Wolskim, urologiem, prezesem Polskiego Towarzystwa Urologicznego

Już po raz kolejny odbywa się w Polsce społeczna akcja „Tydzień Urologii” Panie Profesorze proszę przypomnieć na czym polega ta akcja i jak będzie ona przebiegała w tym roku.

„Tydzień Urologii” to akcja informacyjno-edukacyjna poświęcona rozpowszechnieniu wiedzy na temat chorób urologicznych. W tym roku zostaną poruszone dwa tematy: choroby gruczołu krokowego ze szczególnym uwzględnieniem raka gruczołu krokowego oraz przedwczesny wytrysk. Polskie działania są częścią ogólnoeuropejskiej kampanii organizowanej przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne. Celem akcji jest zachęcenie społeczeństwa do profilaktyki i wczesnej diagnostyki chorób gruczołu krokowego a także zwrócenie uwagi na problem przedwczesnego wytrysku. W tym roku akcja „Tydzień Urologii” będzie trwała od 22 do 26 września. Na stronie internetowej www.tydzienurologii.pl Polskie Towarzystwo Urologiczne uruchomiło specjalny serwis informacyjno-edukacyjny dla pacjentów, a w wybranych miastach Polski odbędą się bezpłatne konsultacje urologiczne.

Choroby gruczołu krokowego są mało znane i często uważane za „wstydliwe”. Czym zatem jest gruczoł krokowy zwany potocznie prostatą?

Gruczoł krokowy jest umiejscowiony pod pęcherzem moczowym mężczyzny. Jego zadaniem jest produkcja wydzieliny potrzebnej do utrzymania prawidłowej jakości nasienia, jest również narządem wydzielania i przemiany ważnych męskich hormonów. W starszym wieku, w wyniku zmian hormonalnych ilość wydzieliny zmniejsza się, a gruczoł powiększa się, od wielkości kasztana do wielkości pomarańczy. Zwiększając objętość uciska cewkę moczową i podnosi dolną część pęcherza. Gdy pojawiają się trudności z oddawaniem moczu dochodzi do zalegania moczu w pęcherzu, a w efekcie do infekcji dróg moczowych. Przemiany w gruczole krokowym mogą mieć charakter łagodny lub prowadzić do powstania nowotworu. O tym, że zdarza się to często świadczą dane epidemiologiczne. Rak gruczołu krokowego jest w Polsce najczęściej wykrywanym nowotworem u mężczyzn zaraz po raku płuca. Stanowi drugą przyczynę zgonów z powodu nowotworów złośliwych w Unii Europejskiej i w USA. W krajach UE rocznie rozpoznaje się go u ok. 380 tys. mężczyzn. Im starszy człowiek, tym większa możliwość zachorowania. Ponieważ europejskie społeczeństwa wyraźnie się starzeją, liczba przypadków raka gruczołu krokowego stale wzrasta.

Kiedy mężczyzna powinien zgłosić się do lekarza?

Wówczas gdy pojawią się wszelkie niepokojące objawy związane z układem moczowo-płciowym np.: uczucie parcia, trudności z oddawaniem moczu, bóle w dole brzucha. Ale nie tylko w takiej sytuacji. Niekiedy rozrost gruczołu krokowego odbywa się bez takich objawów. Dlatego urolodzy zalecają wszystkim mężczyznom powyżej 50. roku życia wizyty raz w roku u lekarza w celu poddanie się badaniu kontrolnemu. W celu wykrycia choroby we wczesnej fazie i podjęcia wczesnego leczenia prowadzi się również badania przesiewowe, szczególnie u mężczyzn zagrożonych rozwojem raka np. z powodów rodzinnych. Należy jednak wiedzieć że, diagnozę badania przesiewowego trzeba potwierdzić dokładniejszym badaniem.

Na czym polega badanie i czy jest bolesne?

Podczas konsultacji lekarz urolog przeprowadza dokładny wywiad z pacjentem, a następnie bada gruczoł krokowy palpacyjnie przez odbyt. Badanie to umożliwia lekarzowi wyczuć rozmiar, kształt, twardość gruczołu krokowego. Badanie to trwa kilka minut i jest niebolesne.

Panie Profesorze, dlaczego w Polsce potrzebna jest taka akcja jak „Tydzień Urologii”?

W Polsce akcja jest szczególnie potrzebna ze względu na niską świadomość problemu jakim są choroby gruczołu krokowego, jak również z powodu wciąż niezadowalającego dostępu do specjalistów. Akcja bezpłatnych badań to doskonała okazja, by także kobiety usłyszały o problemie z jakim boryka się co drugi mężczyzna w starszym wieku, to również dobry moment, by media pomogły oswoić temat, który jest dość intymny i wstydliwy. Poprzez tę akcję chcielibyśmy by mężczyźni zrozumieli, że tak jak ich samochód wymaga corocznego przeglądu, tak samo oni muszą dbać o swój „przegląd” gruczołu krokowego i nie ma w tym niczego ani wstydliwego ani bolesnego.

Rozmawiała Małgorzata Skarbek